HACCAME'NİN GÜNLÜĞÜ
O bir kadın , anne kadın . Hayatını , çocuklarına ve işine adamış kadın . O bir Haccame . Deriden vakum yolu ile kan alınması işine Hacamat denir , bunu meslek haline getiren erkek kişiye Haccam , kadın olana da Haccame denir. Hacamat kanlı ve kansız olmak üzere iki türlü uygulanmakta . Kansız olana şişe kapama da denir. Kanlı olana da Sülük uygulaması . Bu uygulamalar Hz. Peygamber tarafından bizzat yaptırılan ve ümmetine tavsiye edilen bir tedavi metodu olması hasebiyle aynı zamanda nebevî bir sünnettir. İşte vücuttaki kirli kanı dışarıya almak için kullanılan sülüklerin mahir doktorlar olduğuna , bu iş için yaratılmış canlılar olduğuna bizzat müşahede etmem hayatımın en gerçekçi tecrübesi olmuştur , söz konusu sülük tedavisi , kirli kanın biriktiği yerlere veya vücudun ağrıyan bölgelerine konularak sülüğün kanı emmesini sağlamaktır . Sülüklerin insan vücudunda hastalığa göre veya şifa amaçlı belirli noktalara (akapunktur noktaları) tutturularak yapılması gerekir . Sülüğün salgılarında ; kanın pıhtılaşmasını önleyen, pıhtıyı eriten, tansiyonu dengeleyen, bağışıklık sistemini güçlendiren, ağrı kesici, kas gevşetici ve antibakteriyel etki gösteren yüzden fazla değerli enzim bulunur. Sülük tedavisi hücrelerin yenilenmesine yardımcı olur. Zihinsel ve fiziksel olarak rahatlatır. Vücuttaki enfeksiyonu azaltır. Uzaktan da olsa az bir bilgiye sahip olduğum sülükleri ilk defa görüyordum . Yüzyıllardır kan emmesiyle bilinen, tıbbi amaçla kullanılan sülükleri yakından görmenin heyecanını ve işlevine şahit olmanın bendeki hayranlığı anlatamam . Bilinenin aksine kanı emerek değil, ısırık bölgesinde salgıladığı sıvı ile hastaların tedavi edilmesine yardımcı olur.Yapıştırıldığı kısımda kan pıhtılaşmasını engelleyici bir görevi üstlenmesi müthiş. Sülüklerin çok çeşitli vücut şekillerini benimseme ve büyük esneklik gösterme yeteneği olduğunu öğreniyordum. Ayrıca Sülükler ,vücut ağırlığının 3-10 katı kadar kan emer. Vücut ağırlığı arttıkça emdiği kan miktarı da artar ve bir yıla kadar beslenmeksizin yaşamını sürdürebilir. Sülükler, kan emerken vücuda kendi ürettikleri salgıyı verirler. Bu salgı 100′e yakın biyoaktif madde içermektedir. Bu maddelerin bir kısmı kanın pıhtılaşmasını engellerken bir kısmı oluşmuş pıhtıları eritmekte, birkaçı ağrı kesici özellikler sergilemekte, bir bölümü de kan basıncını dengelemektedir. Ayrıca sülük tedavisinin antidepresan, antibakteriyel, antioksidan etkinliği de ortaya konmuştur. İnanılır gibi değil ne kadar ilginç , çoğu sülüğün hem ön (ön) hem de arka (arka) uçlarda bir emicisi vardır ancak bazı ilkel sülüklerin arka tarafında tek bir emici olduğunu anlatıyordu Haccame. Dünya ülkeleri sülükler için ‘canlı eczane’ adını vermişlerdir , haksız da sayılmazlar. Ben bunları Haccame Şeyda Umutlu'nun uygulamalarında verdiği bilgilerle yeni öğreniyor bire bir şahit oluyordum . Haccame’nin hastaya(eşime) uyguladığı her bir sülük öyle bir şefkatle merhamet eliyle görev yapacağı alana konuluyor ki , sülük hemen işine koyuluyor , her sülük kendi çocuğu gibi Haccame’nin özel ilgisi sevgisiyle , bu işin en liyakatli ehliyetli çalışanları oluyorlar , onların her biri Haccame’nin besmelesi ve tatlı sözleriyle işlerine başladıklarını görüyordum . Dikkatle onları seyrediyor inanılmaz işler başardığına şahit oluyordum .Sülük kirli kan emmeyi bırakmadan önce kendi ürettiği enzimlerden bazılarını kanını emdiği kişiye adeta enjekte eder ve kan emme işlemini kendisi bırakıncaya kadar devam eder . Ancak bu süre bir saati aşmış ise o zaman müdahale edilir tedaviyi yapan haccam/haccame/hekim tarafından sonlandırılır . Şahit olduğum tedavide hastaya uyguladığı sülüklerden biri kendini bırakmadı , bir kaç kez ona sevgiyle seslendi güzel sözlerle konuştu eliyle şefkatle dokundu , dördüncü kez nihayet bıraktı kendini sülük . Bu bilgileri dinlemek ve canlı görmek , unutulmaz bir gözlemdi benim için . Sülük bir bölgeye tutunduktan sonra başka bir bölgeye hareket etmez. Sadece tutunduğu yerde emme hareketi yapar ve bu sırada bir sıvı salgılar. Sülüğün cildinden salınan bu sıvı kozmetik alanda yara bakım ve tedavisi süreçlerinde kullanılır. Sülüğün esas etkisi, kanını emdiği kişiye ürettiği enzimleri vermesiyle gerçekleştiğini anlatıyordu Hacceme . Bir soru üzerine verdiği cevap bilgiler , sülüklere hayret ve hayranlığımı artırıyordu , çünkü Sülüklerin, kan emerken vücuda verdikleri salgısında, 106 çeşit biyoaktif etken madde bulunduğunu söylüyordu . Bu maddelerin :
- Kan sulandırıcı,
- Oluşmuş pıhtıları eritme,
- Ağrı kesici,
- Kan basıncını dengeleme,
- Sinir hücrelerinin onarımı,
- Antidepresan,
- Antibakteriyel ve antioksidan etkinliği yapar . Adeta doğal bir serum olan tıbbi sülükler şifa kaynağıdır şeklindeki bilgileri Haccame’den dinledikçe sülüklere duyduğum saygıyı izah edemem. İmandan sonra insanoğluna verilmiş en büyük nimetin sağlık konusu olduğunu düşününce ve bu konuda peygamberimizin temizliği imanın bir cüzü ve ibadetlerin ön koşulu kabul etmesi, sağlıklı olmayı ve bu konuda tedbir almayı da insan sorumluluğuna verilmiş olması ne kadar isabetliydi . Peygamberimizin ‘’Kuvvetli mü’min zayıf mü’minden daha hayırlıdır..Hastalık gelmeden önce sağlığın kıymetinin bilinmesi uyarısında bulunması ..''Kan aldırmak, insanların tedavi oldukları şekillerin en iyilerinden (en şifalılarından) dir'' buyurması , yine bir sözlerinde hacamatçıyı methederek şöyle buyurmuştur: ''Vücuttan kan alan kimse (hacamatçı) ne güzel bir insandır. Çünkü kirli kanı giderir, sırtı hafifletir, gözün görme duyusunu da kuvvetlendirir..'' demiştir . "Şifa üç şeydedir: Bal şerbeti, kan aldırma (hacamat), ateşle dağlama. Ancak ümmetimi dağlamaktan menediyorum.."sözleri yanında Hacamat ile ilgili dikkat çeken uyarıları olmuştur .." Tedavi olduğunuz şeyler arasında en hayırlısı hacamattır.’’ , " Hacamat yapan ne iyi bir kuldur. Fazla kanı giderir, beli hafifletir, gözü parlatır." Peygamberimiz Ebu Taybe adında bir Haccam'a hacamat yaptırmış, başından kan aldırmıştır. Efendimizin hanımları da hacamat yaptırmışlardır. Bu bilgilerin rivayetlerin hiç biri
boşuna değildir . Ayrıca vücut temizliği başta olmak üzere, yiyecek ve içeceklerin temiz tutulmasına ve çevre temizliğine önem vermesi, yeme ve içmede ölçülü olma ve aşırıya kaçmama konusunda , hem Allah’ın kitabının emirleri hem Peygamberimizin Kur’an ahlakı olan sünneti insana ve sağlığına verilen değeri gösteriyordu . Diğer taraftan bulaşıcı hastalıklara karşı korunma, salgının bulunduğu yerlere girmeme, böyle bir yerde bulunuluyorsa oradan çıkmama (karantina) hususundaki emirler ve tavsiyeler de sağlık konusunun önemini açıklıyordu .Haccame Şeyda‘nın , işinin ehli olduğu kadar Hacamat konusunda ve sülük tedavisindeki dini , tıbbi , sosyal bilgilere hakim olması takdire değerdi . Mesleğinde uzmanlığını aşmış , tecrübe ve pratikliği , işinde gösterdiği sabrı ve sevgisine bizzat tanık olan biri olarak , Sülük ve Hacamat tedavisinde , tüm mütevaziliğine rağmen sahasında birinci olduğuna şehadet ederim .Allah yolunu açık etsin sağlık sıhhatle , ve bir çok insanın Haccame Şeyda hanıma ihtiyacı var çünkü , işin ehlini bulmak ve bulduklarımızın da tedavisinden memnun kalmak günümüzde çok zor . İnsan tam olarak bu işte uzmanlaşmış bilgi ve tecrübesiyle memnun kalınan kalbi aldığı tedaviden mutmain olan biri olmasını istiyor . İşte Haccame olarak Şeyda hanımefendi bu alanda tedavi olan herkesin memnun kaldığı biridir.
Evet çalışan çalışkan kadınlar içinde Haccame mesleğinde birine yakından tanık olmak ,yaptıklarını izlemek işinde disiplinli ve özenli olması , kadınların iş hayatlarındaki değerli ve anlamlı görev şuuru memnuniyet vericidir , her ev için ve her iş için ve dünya için bir nimettir kadınlar , nesillerin yetişmesi ve gelişmesinde evlerinde gösterdikleri gayret çaba yanında , mesleğinde uzmanlaşmış olanların üretkenlikleri tartışmasız saygı duyulacak bir gerçektir , bu özellikleriyle nasıl bir mücadele verdiklerini ve aydınlık ruhlar olduklarını görmek her zaman mümkündür .
23.04.2024/Fethiye
Mustafa KAYA
NOT : Haccame Şeyda Umutlu/ 05428130828